W okresie jesienno-zimowym następuje szybka zmiana warunków atmosferycznych, wcześniej zapada zmrok, a to wszystko powoduje, że kierowcom trudniej jest dostrzec pozbawionych elementów odblaskowych pieszych i rowerzystów. W tym czasie dochodzi do większej liczby zdarzeń w ruchu drogowym, w tym także ze skutkiem śmiertelnym, których ofiarami są niechronieni uczestnicy ruchu, czyli przede wszystkim piesi. W związku z nadejściem okresu największego ryzyka wystąpienia tych zdarzeń przypominamy, że zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy pieszy poruszający się po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym po drodze gdzie nie ma chodnika, jest obowiązany do używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla kierujących pojazdami. Korzystanie z elementów odblaskowych zwiększa kilkukrotnie widoczność pieszego i rowerzysty, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania.
Im niżej odblask jest umieszczony, tym lepiej oświetlą go reflektory samochodu i kierowca wcześniej może dostrzec pieszego. Optymalną wysokością, na jakiej użytkownik powinien nosić odblask, jest wysokość padania na niego światła reflektorów samochodu.
Należy zwracać uwagę, aby noszone akcesoria odblaskowe nie były zasłonięte, np. szalikiem, torbą czy plecakiem.
Idąc lewą stroną drogi (w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdów) odblaski najlepiej jest nosić na prawej ręce lub nodze (od strony ruchu pojazdów). Gdy poruszamy się w kolumnie, powinniśmy iść prawa stroną i nosić odblask na lewej ręce lub nodze (od strony ruchu pojazdów). W przypadku elementów przytwierdzonych na stałe do odzieży (zwłaszcza naszyte taśmy odblaskowe) należy okresowo sprawdzać, czy powierzchnia odblaskowa nie wytarła się, np. w wyniku wielokrotnego prania lub tarcia. Jeżeli zauważymy, że taśma odblaskowa naszyta na naszej odzieży lub plecaku jest wytarta, należy ją wymienić. Jeżeli odblask jest nieszczelny i dostanie się do niego woda (dotyczy to odblasków wykonanych z tworzywa sztucznego i folii pryzmatycznych), należy go wymienić na nowy. Woda wewnątrz powierzchni odblaskowej powoduje utratę właściwości odblaskowych.